Siirry pääsisältöön

syyllisyyden tunne ja paniikki

Ihanaa, kun on saanut palautetta ja olette kertoneet omista kokemuksistanne. Toivon, että myös sinulla on se tunne että et ole yksin.

Samalla muistan itsekin paremmin niitä syvimpiä tunteita. Yksi on syyllisyyden tunne. 

Olen tiellä, olen erilainen, olen huonompi, muut kärsivät kun minulla on vikaa korvien välissä.  En saa aikaiseksi asioita,  mitä normaali ihminen saa.  Siis, olen huonompi ja ansaitsen sivuroolin elämässä. Jos joku armostaan ottaa minut mukaan, pelkään että mokaan. Saan paniiikin. En ole siis yhteiskunta kelpoinen!?

Näin ainakin itse aikoinaan ajattelin. Ja asioita, joita en edes pysty kirjoittamaan.  Tai...tietty pystyn, teille.  Yritin 3kertaa lääkkeillä lopettaa elämäni aika pitkälle syyllisyyden tunteiden takia. Se, että tunsin olevani tiellä...kaikki nuo. Eikä oikeastaan ollut ketään ympärillä kertomassa toisin.

Äiti oli kuollut ja isällä uusi perhe. Minun piti iän mukaan olla aikuinen ja pärjätä.  En voinut asua isäni luona, vaimo ei hyväksynyt. Toki, ymmärrän pointin. Vaan tuntui ääri mäisen yksinäiseltä. Jouduin soittamaan isälleni, joka asui Vantaalla että voitko tulla Helsinkiin viemään minut kauppaan?

Kuulin kunniani useasti. En uskaltanut enään soittaa ja pyytää apua.
Sairaaloissa helpoti hetkeksi, kun oli joku kenen kanssa jutella. Kotona? Ei mitään, kuin minä. Ja se mieli joka elk kaaoksessa. Näin,  että ainoa vaihtoehto on mennä muille maille.

Vaan!!!!!! VÄÄRIN!!!  KAIKKI nuo tunteet,  vääristyneitä. ÄLÄ kuuntele niitä.
Ok, sinulla on paniikkihäiriö.  Miksi se tekee sinusta huonomman? Toisilla on selkä kipeä, toisilla jalka. Vaikka se on ns. "Oikea" vika, ei paniikki ole sen ihmeellisempi. Se rajoittaa, sitä kuntoutetaan ja yritegään toipua. Se on todellinen. Ei hävettävä. Ei ikinä!

Väsymys ja itseään kuunteleminen ( välillä joku pösilö myös niin sanoo) tekee itsetunnolle temput. Tuo pösilö-osuus, kuulin kyllä aikoinaan sivistyneiltäkin ihmisiltä olevani laiska tahi luulotautinen. He ovat minun kirjoissani pösilöjä.

Älä kuuntele mitään noista. Joku päivä toimit vielä niinkuin unelmoit ja olet 110%vahvempi kuin ennen paniikkia. Älä kuuntele syyllisyyttä, keskity kuntoutumiseen. Sano peilille: kyllä, minulla on paniikihäiriö. So? Teen parhaani elämäni kanssa. Tämän sanominen myös läheisille voi olla hyvä. Koklaa!

Ennen kaikkea, älä häpeä asiaa. Se on todellinen ja ei yhtään vähättelyn arvoinen. :)

Voimia päivääsi
Maarit

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hyvää Ystävänpäivää

Yksin tai yhdessä, hyvää tätä päivää sinulle <3 Olet tärkeä  Maarit

menneisyyden purkamista

Moikka taas, aikaa mennyt sitten viimekertaisesta. Siihen on ollut syynsäkin, kävin omia kasvukipuja läpi oikeastaan tajuamatta asiaa. Kun vietin 10 vuotta paniikin kanssa, se oli sekä rankkaa aikaa että persoonaalisuuden taannuttavaa aikaa. Tuolla tarkoitan sitä, että alensin itseni johonkin maanmatonen ja maanpinta- akselille, ihmisarvossa. Koska, minulla on paniikkihäiriö, niin en ole mitään? Näin ajattelin. Nyt toki, olen selinnyt siitä pahimmasta ja voin sanoa että elämää on paniikin jälkeen mutta huomasin yhden asian: toin lievempänä, mutta toin, tuon ajattelutavan nykypäivään. Olen maanmatonen. Not worth a thing. Miten sain itseni kiinni tuosta ajatuksesta? Olen viimeisen vuoden treenannut sydämmeni kyllyydestä, laihduttanut 20kg ja muutoinkin saanut ulkokuorta kondikseen. Mutta sisin, se oli vieläkin arka. Se ei ole tajunnut, että olen ihan yhtä hyvä kun muutkin. Oikeastaan tajusin tuon asian muutama päivä sitten. En vain ollut/ole tyytyväinen siihen, mitä näen peilistä.

Haastatteluni Käsikädessä-lehteen

Yllätyin todella, kun eräs ihana toimittaja Johanna Keiski otti yhteyttä ja pyysi haastattelua. Minulta? Paniikkihäiriöstä? Tottakai annan!!!! Lehti ei ollut niin tuttu, mutta tutustuttuani siihen, todella paljon hyvää tuova. Autoni oli tuolloin rikki, joten teimme sen haastattelun puhelimitse kovassa ukkosen ilmassa. :) Toivoin, että linjat pysyvät auki ja ei räsähdä taloon.. Jännä, kun muistaa tuollaisia asioitakin, kun jotain itselleen merkittävää tapahtuu. Sain kertoa hieman, millaista oli tuona aikana, jolloin elin paniikin kanssa ja se tärkein viesti pääsi esiin: älä luovuta. Se on ja tulee aina olemaan minun ykkkösviestini. Älä luovuta. Ikinä. Koskaan ei tiedä, milloin se päivä tulee, kun valoa alkaa näkymään tunnelissa... Käsikädessä  <-- kurkkaa tuolta lisää lehdestä. En ole yleensä ylpeä ihminen, mutta tästä olen. Saan auttaa muita, tsempata ja kannustaa. Kun on itse kulkenut vaikean tien, on helpompi ymmärtää muita.  Taasen, tsemppiä ja voimia