Siirry pääsisältöön

eläminen pelon kanssa, nimeltään paniikkihäiriö

Pelko. Sitä paniikkihäiriö on. Pelkoa niin moneen asiaan: kaupassa käynti, ylipäätään paikkaan, mistä ei pääse heti pois. Nytjuuritällähetkellä ja mielellään samalla sekunnilla. Jos en pääse pois..tapahtuu jotain kauheaa. Mitä? Kuolen, seinät kaatuvat, sekoan, pyörryn, jappi loppuu, oksettaa...ihmiset ajattelevat: hullu. Näinhän se menee, ja siinä sivussa latistaa itsetuntoaan samalla.

Kysymys: mitä pahimmillaan voi tapahtua? Tuo kysymys ja ajatusleikki eteenpäin avasi aika hyvin silmäni ja ajatusmaailmani aikoinaan. Terapeuttini kysyi tuota, ja vastatessani huomasin.. loppujen lopuksi mitään sellaista ei tapahtuisi, josta en selviäisi.

Otsikko: eläminen pelon kanssa..sitä se oli. Elin kamuni pelon kanssa. Se oli kovin uskollinen ja ahkera kaveri. Öisinkään ei väistynyt sivultani. Vielä vähemmän yleisillä paikoilla.

Meni aikaa, ennen kuin sain kipinän siihen, että minä hallitsen tuota pelkoa. Ei niin että pelko hallistee minua. Elämäni oli riippuvainen tuon pelon mielialoista: aktiivisella tuulella, minä siis pysyin kotona. Ja pystyi muuttamaan mielensäkin, jos vaikka lähdinkin johonkin. Yhtäkkiä tuli kuin varas takaisin ja pakotti minut palaamaa kotiin.

Kun pikkuhiljaa aloin ajatella pelkoa irrallisena osana, omana peikkonani...osasin katsoa sitä vähän kauempaa. Siellä se nökötti, rumat hampaat näkyen, silmät ilkeyttä palaen.

Hoin tuolle oliolle: sinä et päätä. Sinä et ole minä. Minä en ole sama kuin pelko. Minä olen arvokas ja pärjään ilman sinua.

Tuo saattaa kuulostaa todella tyhmälle, mutta antamalla kasvot mörölleni ja puhumalla sille sain samalla selkyyttä itseeni ja ajatukseen: miksi ja mitä pelkään niin kovasti!

Välillä en oikein osannut siihen vastata, pelkäsin vain...pelkoa vissiin.

Tiedän, tämä ei ole helppoa. Taistella sitä omaa mörköään vastaan. Kokeile piirtää siitä kuva ja kuvittele se olkapäällesi kuiskimään. Ja kun se siihen tulee: mottaa menemään!

Pienin askelin, yksi kerrallaan....jää peikko yksinään huutamaan.

Ja usko minua: et ole yksin. Paniikkihäiriöisiä on yllättävän paljon, suurin osa yksin asiaa hautoen. Häpeissään kotona viruen....

Siihen ei ole tarvetta, sillä kaikenkaikkiaan tämä on yhtä todellista kuin olisi jalka poikki, ja yhtä vähän hävettävä. Eli leuka pystyyn! :)

Olet täysin hyvä, koko maailmaan. Jaksa taistella ja joku päivä vielä..voitat. Sitten maistat sen ihanan tilan, kun voit sanoa: selviän mistä vain!



voimia päivääsi ja iso halaus
Maarit

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hyvää Ystävänpäivää

Yksin tai yhdessä, hyvää tätä päivää sinulle <3 Olet tärkeä  Maarit

menneisyyden purkamista

Moikka taas, aikaa mennyt sitten viimekertaisesta. Siihen on ollut syynsäkin, kävin omia kasvukipuja läpi oikeastaan tajuamatta asiaa. Kun vietin 10 vuotta paniikin kanssa, se oli sekä rankkaa aikaa että persoonaalisuuden taannuttavaa aikaa. Tuolla tarkoitan sitä, että alensin itseni johonkin maanmatonen ja maanpinta- akselille, ihmisarvossa. Koska, minulla on paniikkihäiriö, niin en ole mitään? Näin ajattelin. Nyt toki, olen selinnyt siitä pahimmasta ja voin sanoa että elämää on paniikin jälkeen mutta huomasin yhden asian: toin lievempänä, mutta toin, tuon ajattelutavan nykypäivään. Olen maanmatonen. Not worth a thing. Miten sain itseni kiinni tuosta ajatuksesta? Olen viimeisen vuoden treenannut sydämmeni kyllyydestä, laihduttanut 20kg ja muutoinkin saanut ulkokuorta kondikseen. Mutta sisin, se oli vieläkin arka. Se ei ole tajunnut, että olen ihan yhtä hyvä kun muutkin. Oikeastaan tajusin tuon asian muutama päivä sitten. En vain ollut/ole tyytyväinen siihen, mitä näen peilistä.

Haastatteluni Käsikädessä-lehteen

Yllätyin todella, kun eräs ihana toimittaja Johanna Keiski otti yhteyttä ja pyysi haastattelua. Minulta? Paniikkihäiriöstä? Tottakai annan!!!! Lehti ei ollut niin tuttu, mutta tutustuttuani siihen, todella paljon hyvää tuova. Autoni oli tuolloin rikki, joten teimme sen haastattelun puhelimitse kovassa ukkosen ilmassa. :) Toivoin, että linjat pysyvät auki ja ei räsähdä taloon.. Jännä, kun muistaa tuollaisia asioitakin, kun jotain itselleen merkittävää tapahtuu. Sain kertoa hieman, millaista oli tuona aikana, jolloin elin paniikin kanssa ja se tärkein viesti pääsi esiin: älä luovuta. Se on ja tulee aina olemaan minun ykkkösviestini. Älä luovuta. Ikinä. Koskaan ei tiedä, milloin se päivä tulee, kun valoa alkaa näkymään tunnelissa... Käsikädessä  <-- kurkkaa tuolta lisää lehdestä. En ole yleensä ylpeä ihminen, mutta tästä olen. Saan auttaa muita, tsempata ja kannustaa. Kun on itse kulkenut vaikean tien, on helpompi ymmärtää muita.  Taasen, tsemppiä ja voimia